Tapahtumat

Toimintapäivä Euran urheilutalolla


Lasten parlamentti järjesti ikimuistoisen toimintapäivän Eurassa 9.12.2014. Ohjelmassa oli uintia, keilailua, temppuratailua, hyvää ruokaa ja reippailua salissa monessa muodossa kuten kinballiin perässä. 

 

Elokuva-tapahtuma

 

Lasten Parlamentin yhteinen retki järjestettiin Raumalle Iso-Hannun elokuvateatteriin. Joel Salmela ja Eveliina Aitonurmi laativat kustannuksista laskelman elokuvateatterin lippujen ja kuljetusten osalta.

Retki oli onnistunut ja päätteeksi herkuteltiin hyvällä ruoalla.

 

Lasten Parlamentin iltatapahtuma 8.6.2011

 

Vs. sivistystoimenjohtaja Johanna Kortessalo-Ainasoja järjesti Lasten Parlamentin jäsenille ja vanhempainyhdistysten edustajille iltatapahtuman. Tapahtuma aloitettiin citysuunnistuksella kirkon rannan ja lähialueen maastossa. Tarkoituksena oli leikin varjolla keskustella ryhmässä keskustelun taidoista sekä käsitellä Lasten Oikeuksien aiheita. 

Suunnistuksen lopuksi osanottajat kokoontuivat Cafe Marinan sisäpihalle nauttimaan virvokkeita ja herkuttelemaan.
 Mukana olleiden aikuisten kanssa keskustelu, johon myös lapset ottivat hienosti osaa, tekivät vaikutuksen ja vahvistivat käsitystä siitä, kuin fiksuja lapsia ja nuoria Pyhärannassa kasvaa.

Järjestäjä kiittää mukana olleita, Tiinaa kahvilan ulkotilojen lainauksesta ja toivottaa leppoisaa kesäloman jatkoa kaikille!

CITYSUUNNISTUKSEN TULOKSIA:

Citysuunnistus muodostui neljästä rastista sisältäen tehtävänannon ja kysymykset eri aiheista. Peruslähtökohtana olivat Lasten Oikeudet, joiden perusteella kysymykset oltiin laadittu. Kysymysten ja erityisesti Lasten Oikeuksien aiheiden käsittelyssä käytettiin kansainvälisten Lasten Oikeuksien nettisivustojen materiaalia.

”Tiedätkö, että YK ( joka siis tarkoittaa yhdistyneet kansakunnat eli monet valtiot yhdessä ja hirmuisen isä joukko ihmisiä)on julistanut Lasten Oikeuksien sopimuksen? Sopimus on ihan tavallinen paperi mutta siinä puhutaan lasten elämästä ja siitä miten me aikuiset voisimme auttaa lapsia olemaan onnellisia. Sopimuksessa sanotaan asioita joita jokaisen maan tulisi tarjota omille lapsilleen.

Jokaisella rastilla on yksi asia tuosta Lasten Oikeuksien sopimuksesta.

1. Tehtävänanto
”Jokainen saa olla oma ainutlaatuinen itsensä. Jokaista tulee kunnioittaa riippumatta siitä onko hän tyttö vai poika. Ketään ei saa syrjiä tai kiusata siksi että hän on erilainen. Mitä tämä tarkoittaa sinun mielestäsi?”

Vastauksissa arvot nousivat esiin ja erityisesti tasa-arvon ajatus ulkomaalaisen tai sairaan lapsen kohdalla. Jokainen on samanarvoinen eikä syrjimistä voida sallia.

2. Tehtävänanto
”Jokaisella lapsella on oikeus viettää vapaa-aikaa ja leikkiä. Lasten ei siis tarvitse tehdä työtä tai olla vain koulussa. Lapsella on oikeus levätä kun väsyttää. Mitä sinä teet kaikista mieluiten? Millaista on sinun vapaa-aikasi? Kerro meille.”

Vastauksissa kavereiden kanssa vietetty aika oli yksi tärkeä aihe. Ulkoilu ja liikunta olivat mukana vastauksissa. Joku halusi viettää vapaa-aikaansa nukkumalla hyvin ja pitkään sekä syömällä hyvin.

3. Tehtävänanto
”Vanhemmilla on oikeus saada tukea lasten hoitamiseen, erimerkiksi päivähoitoa. Jokaisella lapsella on oikeus terveydenhoitoon ja sairastuessaan on oikeus saada sairaanhoitoa. Hops, nyt puhutaankin aikuisista. Eli vanhemmillakin on oikeuksia – oikeus saada apua lapsen hoitamisessa. Onkohan iltapäiväkerho juuri tätä auttamista…? Mitä ajattelet näistä aiheista, oletko koskaan ajatellut että aikuiset yhdessä auttavat toisiaan jotta kaikilla lapsilla olisi hoitoa ja hyvä olla?”

Vastauksissa pohdittiin hoitopaikan merkitystä. Vastauksissa yksin oleminen oli hoitopaikan vastakohtana.”Jos ei olisi hoitopaikkoja niin moni lapsi voisi joutua olemaan yksin kotona. Hoitopaikoissa on kavereita eikä siellä tarvitse olla yksin.”Aikuisten rooli on auttaa lapsia, sitä on hyvä korostaa. Ymmärrys tätä aikuisen roolia kohtaan näkyi vastauksissa.

4. Tehtävänanto
  ”Jokaisella lapsella on oikeus sanoa, kirjoittaa tai vaikka piirtää omia mielipiteitään. Oman mielipiteen saa sanoa jos se ei loukkaa muita. Jokainen lapsi saa ajatella ja uskoa niin kuin haluaa riippumatta toisten mielipiteistä. Kun aikuiset päättävät lasta koskevista asioista, heidän täytyy pohtia , mikä on lapsen kannalta parasta. Millä tavalla voi tietää ettei oma mielipide loukkaa toista? Mikä pitää ottaa huomioon jottei sanoilla loukkaa muita?”

Jokaisen ryhmän vastauksissa kuvastui halu ja kyky asettua toisen asemaan. Jo toisen asemassa olemisen ajatteleminen auttaa, jotta voi asetella sanansa oikein. Myös ihan suoranaista pahojen sanojen viljelyä pitää välttää ja miettiä ensin, mitä sanoo.